Wednesday, December 22, 2010

How to get a 'PRO' title?

hari tue kawan aku ade tanyer..
ape yg menyebabkan seseorang itu digelar pro (dlm photography la) ?

aku tanpe berfikir panjang nyer membuat konklusi sendiri
dan menjawab

"entah la bro...
kau popular,
kau de equipment yg bnyk,
dan gmbr kau lawa
kau dah dikire pro la tue.. :D "

padahal aku sendiri tidak tahu jawapan sebenarnya..
sepanjang hari tue aku ashik berfikir akan soalan tue..
rase bersalah jer buat andaian sendiri td...

sebab sebelum nie aku yakin sangat yg aku tak perlu pon equipment yang bnyk
untuk jd pro..
so kenape aku msukkan tue dlm slh stu sbbnya..

setelah berfikir beberapa hari ( sebenarnyer takleh on9..:P )
hahaha..


secara personal nya aku rase seseorang itu di gelar PRO bile

1. dye telah membuat kerjayaan yg besar dlm bidang photography..
contohnyer dye telah menerbitkan sebuah buku gmbr tentang hidupan liar di m'sia
dan buku itu telah terjual 10k naskah..(cnth jer..:P)

2. orang laen memang yakin dan percaye dengan hasil kerja dye..
cnthnyer bile dye dpt assignment untuk wedding, pasangan pengantin
tue akan yakin dengan hasil kerja dye. so dorang tak perlu
la nak amek second photographer untuk backup
klau main photographer gmbr teruk..phm?

3.tak sombong dengan beginner..
cnth? haha.. entah la..
dye jwb sume soalan..t'msuk soalan yg remeh-temeh...
huhu..

4. dye tahu hala tuju dye mse hadapan..
nie sebenarnyer aku terpikir saat akhir..
so aku xtau nak explain mcm mne..:P

5. dikenali ramai..(obviously..lol)
klau org xknl, xpro la tue...
tp kenkadang yg xpro pon terkenal.. hahaha..
(x aci!)

6. bijak mengawal perasaan model..
(haaa.. nie aku fail!.. haha)
ok.. aku bg contoh...
Peter Hurley ade la professional head shoot photography...
dye jdi pro sebab dye berjaye membuat model dye
senyum yg menawan... hahaha... siyes dow..:P




haha..
tue je la...
papepon nie pendapat personal tau...
laen org laen punyer pandangan...
:D

2 comments:

▽mirul ▽dlan said...

ha, buat konklusi sendiri. haha

Mr. Ri | CheArie said...

hahaha... bese la tue kan?

Popular Posts

Search This Blog