Monday, December 19, 2011

Telefon Pintar a.k.a SmartPhone

64th..

Ok... aku mula kan dengan Bismillah Hirrahman.. :D..

Sebenarnya aku baru lepas tulis post pasal Broadband.. Tetapi aku putuskan untuk tidak post nya sekarang.. mungkin lepas ini... hahaha...
sebab apa? sebab aku dah merepek jauh sangat dekat entry tu.. :P

aku bukan nak cerita pasal smrtphone, sebab semua orang tahu smartphone tue apa..
aku cuma nak nasihatkan dan beri sedikit fahaman tentang plan atau package internet yang ditawarkan untuk smartphone korang..

1st - bagi pengguna menggunakan smartphone, untuk online sahaja.. ( macam aku )
maksudnya korang tak call@sms menggunakan smartphone korang la.. just update twitter, facebook, whatsapp, Gtalk, Skype dan lain-lain..
korang boleh langgan package broadband dan bukannya Mobile Internet..
contoh perkhidmatan
-http://www.u.com.my/u-broadband/plans -paling laju antara semua nie..42mbps uuuuu...
kenapa package broandband dan bukannya Mobile Internet ?
sebab package broadband lebih murah dan tidak dikenakan bayaran kalau terlebih limit..
aku ambil maxis sebagai contoh..

aku ambil kuata 3GB..
kalau aku langgan broadband maxis 3GB = Rm68 (klik)
manakala kalau Mobile Internet Maxis 3GB = RM88 (klik)... ini taktermasuk kalau korang pakai terlebih limit..
jadi jelas package broadband lebih baik..

2nd- korang guna Smartphone untuk online, call, sms dan sebagainya..
jadi yang ini, korang terpakse la menggunakan package Mobile Internet...
ok dekat sini ada dua bahagian dititikberat.. ( ceyhhh.. )
postpaid (bill) dan prepaid (topup)
package yang ditawarkan HAMPIR sama... so kalau korang paham betol2, korang akan untung la...kalau tak, mungkin perkara sebaliknya akan berlaku.. :P

aku mulakan dengan MAXIS...

Digi

Celcom
Celcom prepaid ( aku tak jumpa plan yang ditawarkan.. maaf.. -.-' )

Umobile

jadi, nasihat aku, kaji la semua plan yang ditawarkan, baru pilih... :D

semua yang aku cakap nie berfungsi dekat semua smartphone dekat dunia ini, kecuali Blackberry dan Iphone..
kenapa?

iphone sebab sim card yang iphone gunakan adalah micro sim card..
semua broadband dan smartphone menggunakan standard sim card, kecuali iphone..
jadi korang kne langgan package Mobile Internet kalau korang beli iphone tu dekat kedai biasa..
maksudnya tanpa contract...
kalau contract, korang dengan package yang ditawarkan la.. kalau lebih limit, tiada charge cuma speed akan di reduce la...

Blackberry..blackberry adalah smartphone yang paling aku tak suka.. kenapa? sebab die hanya akan boleh online jika kita langgan package BlackBerry Internet Service (BIS)..
aku dah cuba masukkan sim card broadband, dan ia memang tak boleh online...
terukkan? -.-
so korang memang kene langgan package BIS yang ditawarkan dulu, baru boleh online..
kecuali korang menggunakan wifi.. :P
jadi tengok la betol2 sama ada Maxis,Celcom,Digi mahupun UMobile.. plan yang ditawarkan...
bandingkan juga postpaid dan prepaid dorang.. bagi aku banyak bezenya ..

aku rasa aku sudah melalut jauh sangat nie.. -.-
aku harap korang paham dan aku berjaya bantu korang siket..:P
kalau ada sebarang masalah, tanya la aku dekat komen bawah nie... :D

Assalamualaikum.. :D
I Love My Malaysia...!

No comments:

Popular Posts

Search This Blog